הורות-כצומת-בקריירה

המעבר להורות הוא סוג של צומת בחיים. לכן, הוא מעורר הרבה שאלות של הגשמה ומשמעות, בחיים בכלל ובקריירה בפרט. זו הזדמנות לעצור ולבחון את הזהות שלנו מחדש, הן האישית והן התעסוקתית. בהקשר התעסוקתי, המעבר להורות מעלה צרכים חדשים כמו הצורך להיות נוכחים פיזית ורגשית בגידול ילדינו. אנו מגלים שהזמן הוא המשאב הכי יקר שלנו ושלא קל לאזן בין תפקידנו השונים. בהקשר התעסוקתי עולות שאלות שונות שאת חלקן אפרט כאן כחומר למחשבה.

האם המקצוע עדיין מתאים לנו או שאולי זו הזדמנות לשינוי קריירה?

כשאנו בוחנים את ההתאמה שלנו למקצוע מסוים כדאי לשאול את עצמנו האם הוא מתאים לצרכים שלנו, האם הוא מעניין אותנו והאם הוא בהלימה עם החוזקות שלנו. כל המרכיבים האלה באישיות התעסוקתית שלנו – עניין, צרכים וחוזקות – עשויים להשתנות במהלך החיים שלנו ובפרט בתקופת המעבר להורות. לעיתים קרובות ההורות משנה את העניין שלנו. תחומים שעניינו אותנו קודם להורות עשויים להיראות בעיננו חסרי משמעות. לכן, אחת השאלות שנשאל את עצמנו היא האם המקצוע שלנו עדיין מעניין אותנו.

שאלות נוספות הן האם הצרכים שמניעים אותנו והערכים המנחים אותנו השתנו, מהם והאם המקצוע שלנו מאפשר סיפוק של צרכים אלו. המעבר להורות מעורר לעיתים קונפליקט בין צרכים שונים כמו הרצון להגשמה בקריירה והגשמה בהורות. השאלה איך לחלק את הזמן שלנו בין ההורות, הקריירה ותפקידים נוספים בחיינו שלעיתים נדחקים כמו הזוגיות, החברים ועוד, הופכת להיות שאלה מרכזית. התשובה עליה אישית ואין דרך אחת שהיא הנכונה.

שאלות אלו ואחרות יסייעו לנו לענות על השאלה האם המקצוע והתפקיד מתאימים לנו. התשובה יכולה להיות אחת מהאפשרויות הבאות: 1. המקצוע אינו מתאים לנו יותר 2. המקצוע מתאים אבל מסגרת התפקיד לא מתאימה 3. המקצוע והתפקיד מתאימים אבל נדרשת הסתגלות.

  1. המקצוע אינו מתאים לנו יותר – מה עכשו?
    אם הבנו שהמקצוע אינו מתאים לנו יותר כדאי שנלך לייעוץ קריירה כדי להבין מה כן מתאים. לפני תהליך השינוי, רצוי לשאול את עצמנו שאלות נוספות על מנת לוודא שאנו וסביבתנו מוכנים לתהליך הכרוך בשינוי מקצועי:
    ● האם זה הזמן הנכון עבורנו לעשות שינוי?
    ● מה המחיר של שינוי קריירה? האם אנחנו מוכנים לשלם אותו?
    ● האם יש לנו סביבה שתתמוך בשינוי מבחינה כלכלית, רגשית וחברתית?
  2. המקצוע מתאים אבל מסגרת התפקיד לא מתאימה
    אם הבנו שאנו רוצים להשאר במקצוע אבל התפקיד מקשה עלינו לנהל את הקונפליקט בין הבית לקריירה, עומדות בפנינו מספר אפשרויות נוספות:
    ● שינוי תפקיד בתוך מקום העבודה
    ● שינוי מקום עבודה למקום שיותר מתאים להורות
    ● שינוי אחוזי משרה
    ● מעבר משכיר לעצמאי שמאפשר יותר גמישות
  3. המקצוע והתפקיד מתאימים אבל נדרשת הסתגלות
    אם החלטנו להשאר באותו מקצוע ותפקיד יש מספר דרכים שעשויות לסייע לנו להסתגל יותר בקלות לחזרה לעבודה.
    ● יצירת סביבה תומכת – סביבה תומכת תקל על התמודדות עם עומס המשימות. פעולות שאנו יכולים לנקוט כדי לבנות סביבה כזו הן: חלוקת תפקידים עם בן/בת הזוג, היעזרות במשפחה או בייביסיטר, התייעצות ותמיכה מהורים אחרים, חקירה וקריאה של ספרות בנושא, הסתייעות בייעוץ.
    ● ניהול זמן – למידת מיומנויות של ניהול זמן תסייע לנו לתפקד ביעילות בכל הכובעים (תכנון, תעדוף ועוד).
    ● מודעות עצמית – לשאול את עצמנו שאלות כמו מה חשוב לנו? איזה ויתורים אנו מוכנים לעשות? מה נותן לנו משמעות (קריירה, הורות, יחסים, השפעה על אחר, קהילה)?

לסיכום, המעבר להורות מזמן לנו תקופה עם משמעויות חדשות. זוהי הזדמנות לעצור לרגע, לשאול את עצמנו שאלות, לקבל החלטות מושכלות ולהמשיך ממקום יותר שלם.