טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית OCD

מהי ההפרעה?

הפרעה זו מתאפיינת במחשבות פולשניות וטורדניות וכן בביצוע פעולות מחשבתיות או התנהגותיות שחוזרות על עצמן המכונות טקסים. המחשבות הטורדניות הן לא רציונליות וגורמות לחרדה. הטקסים הם למעשה סוג של "התנהגות הרגעה" בה האדם מנסה להרגיע את עצמו מהחרדה אך ההפחתה בחרדה היא לטווח קצר בלבד. הטקסים גורמים לסבל וטרחה ובטווח הארוך הם משמרים את החרדה.

מאפייני ההפרעה

לעיתים קרובות מתפתחת אמונה טפלה סביב המחשבה המטרידה שקושרת אותה לטקס. לדוגמא סביב המחשבה שאולי יש לי מחלת עור יכולה להתפתח האמונה הטפלה שרק אם אשטוף את הידיים 10 פעמים לא תתפתח המחלה. לעיתים מתפתח חשיבה מאגית שלפיה אם עלתה לי מחשבה אז זה כבר מגביר את הסיכוי שהיא תתממש. כלומר שעצם התעוררות המחשבה יכולה לגרום למשהו. לדוגמא, אם עלתה לי מחשבה שאני רוצה להרוס את הבית אז בהכרח זה יקרה. לכולנו יש מחשבות לא רציונליות כאלה ואחרות והשאלה היא כמה אנחנו נבהלים מהמחשבות האלה ומאמינים להן או שאנחנו מבינים שזו רק מחשבה לא רציונלית שתחלוף.

לפעמים הטקסים הם מחשבתיים (כמו לספור עד 10 בלב) לפעמים התנהגותיים (כמו לדפוק על השולחן) ולפעמים אין טקסים כלל אלא רק מחשבות טורדניות שמעוררות חרדה. חרדה זו גורמת להמנעות מסיטואציות שקשורות למחשבות ולסימפטומים גופניים של חרדה כגון הזעה, דפיקות לב וכו'.

אופן הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעה זו יכלול טכניקות מטה קוגניטיביות והימנעות הדרגתית מהטקסים שמשמרים את החרדה. להבדיל מטיפול קוגניטיבי שמטפל בתוכן המחשבות, הטיפול המטה קוגניטיבי מטפל בעצם הופעתן של המחשבות. הטיפול הקוגניטיבי לא יעיל במקרה זה לרוב מאחר שהוא מאתגר את הרציונליות של המחשבות אבל לעיתים קרובות האדם הסובל מהפרעה זו מבין שהמחשבות שלו לא רציונליות ועדיין הוא מופעל מעצם הופעתן ומבצע את הטקס כדי להפחית את החרדה.

בטיפול מטה קוגניטיבי המטופל ילמד להכיל ולקבל את המחשבות שעולות מבלי להבהל מהן או לנסות לגרש אותן על ידי טקסים. טכניקה יעילה במיוחד מהגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שמסייעת לקבל את המחשבות היא המיינדפולנס. הימנעות הדרגתית מהטקסים שמשמרים חרדה הכרחית אף היא כחלק מהטיפול.