חרדה חברתית

מהי חרדה חברתית?

חרדה חברתית היא למעשה פחד מדחיה הגורם להימנעות מסיטואציות חברתיות שונות. מרכיב הבושה בחייהם של האנשים שסובלים מחרדה חברתית הוא גדול. לחרדה חברתית יש ביטויים רגשיים, קוגניטיביים, פיזיולוגיים והתנהגותיים. חרדה חברתית היא אחת התופעות השכיחות ביותר ובמחקרים נמצא כי אחד מכל 12 אנשים סובל מחרדה חברתית. הביטוי היותר נפוץ של חרדה חברתית הוא פחד קהל.

סימפטומים של חרדה חברתית

בהיבט הקוגניטיבי, יש נטיה לחשוש מביקורת, דחיה ולעג בסיטואציות חברתיות. הנטיה הזו גורמת לתחושה של בושה, פחד ודאגה. מחשבות ורגשות אלו מובילות להמנעות מסיטואציות חברתיות שונות כגון דיבור בפני קבוצה או קהל, עימות עם אנשים או בעלי סמכות, יוזמה חברתית ועוד. הסימפטומים הגופניים של חרדה חברתית דומים לסימפטומים של חרדה כללית והם כוללים: הזעה, סומק, רעד בגוף, בחילה, סחרחורת, רעד בקול. הקשב של אנשים עם חברה חברתית מופנה פנימה למחשבות וקשיבות לסימפטומים. יש נטיה לרומינציות (מחשבות מעגליות).

טיפול CBT בחרדה חברתית

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) נמצא במחקרים מאוד יעיל בטיפול בחרדה חברתית. הטיפול מתמקד בחשיפה הדרגתית לסיטואציות חברתיות שונות, ברכישת מיומנויות חברתיות ובאתגור קוגניטיבי של אמונות לא רציונליות שמובילות לפחד והימנעות.

אנשים הסובלים מחרדה חברתית משלמים מחיר יקר בחוסר מימוש עקב ההימנעויות הרבות בחייהם. הם חווים תחושת החמצה ופספוס של החיים ויחד עם זאת מרגישים חסרי אונים אל מול החרדה. לרוב הנטיה של אנשים עם חרדה חברתית היא להתמקד בדברים שלא בשליטתם כמו רגשות, תחושות פיזיות ומחשבות אוטומטיות וזה מוביל לחוסר אונים ואף לדכאון.הטיפול יעלה את חווית השליטה שלהם דרך זיהוי הכלים שנמצאים בשליטתם כגון למידת מיומנויות ויישומן, בחירת האמונות, חשיפה הדרגתית. מיקוד זה בלפעול באזור ההשפעה ולקבל את מה שלא באזור ההשפעה יעלה את תחושת המסוגלות והערך העצמי מעבר לטיפול בחרדה עצמה.

הטיפול בחרדה חברתית ופחד קהל יסייע לאנשים לממש את עצמם מבחינה תעסוקתית, אישית, חברתית, זוגית ומשפחתית.