טיפול-קוגניטיבי-התנהגותי

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT) היא למעשה אוסף של שיטות קוגניטיביות והתנהגותיות שנבדקו מחקרית ויעילותן הוכחה באופן מדעי. ההנחה היא שהמטופל למד במהלך חייו דרכי התמודדות לא יעילות להתמודדות עם אתגרים ודרכים אלו יצרו אצלו סבל והפחיתו מאיכות חייו. לכן, טיפול בגישה זו מבוסס על הרעיון לפיו על מנת ליצור שינוי אצל המטופל, יש צורך בשינוי תפיסת המציאות (כפי שמקובל בטיפול קוגניטיבי) לצד צורך בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות (כפי שמקובל בטיפול התנהגותי). הגישה הוכחה כיעילה בהרבה מאוד קשיים נפשיים, במיוחד במצבי חרדה ודכאון.

מאפייני הטיפול

בטיפול זה רגל אחת נמצאת בהבנה של דפוסי המטופל וחוויתו ורגל שניה בשינוי המציאות. טיפול זה לרוב קצר מועד ואורך בממוצע מספר חודשים. בטיפול CBT מוגדרת מטרה ספציפית לטיפול והוא מובנה יותר מטיפול דינמי. בשונה מטיפולים אחרים המטפל משתף את המטופל בהסבר פסיכו חינוכי על הקושי שלו ומקנה למטופל כלים מעשיים להתמודדות עם הקושי. חלק מההסבר יכלול למידה על מרכיבי החוויה הסובייקטיבית בכל ארוע: מחשבות, התנהגויות, תחושות ורגשות וכן כיצד מרכיבים אלה מושפעים ומשפיעים זה על זה.

טיפול זה מאופיין בקשר שהוא יותר בגובה העיניים בין מטפל למטופל ומתקיימת בו חקירה משותפת של קשיי המטופל. המטפל נמצא בתפקיד אקטיבי בו הוא מביע אמפתיה, משקף, מקשיב הקשבה פעילה, מסביר ומלווה צעד אחר צעד את המטופל לשינוי. ההנחה היא שהבנה של המצב לא מספיקה וכדי לעשות שינוי המטופל נדרש להיות פעיל. לפיכך, הוא מקבל מטלות שונות בין המפגשים, התנהגותיות או חשיבתיות שמסייעות לו להטמיע את את הדפוסים החדשים. ככל שיתקדם הטיפול המטופל יחוש מסוגלות הולכת וגדלה להתמודד עם הבעיה שאיתה הגיע.