טיפול במשברי חיים

במהלך החיים אנו חווים שינויים מסוגים שונים: מוות או מחלה של אדם קרוב, פיטורים מעבודה, גירושים, מעברים שונים במהלך החיים (כגון גיוס או מעבר להורות), אובדן כושר עקב מחלה, תאונה או זקנה ועוד. כל שינוי כזה עשוי להיות מלווה במשבר אישי שמקשה על האדם להסתגל אליו ולהמשיך בשגרת חייו. לעיתים אחרי תקופת הסתגלות הנפש מתארגנת מחדש והאדם חוזר לתפקוד ולצמיחה בחייו. היכולת של האדם להסתגל למצבי שינוי תלויה בחוסן הנפשי שלו ובתמיכה מהסביבה. במצבים בהם האדם לא חוזר לתפקוד לאחר זמן מה כדאי לשקול להיעזר בטיפול.

מאפייני השינוי

שינוי הוא מצב חדש השונה מהותית מהמצב הקודם. לעיתים השינויים בחיינו הם מבורכים ובבחירתנו ויש מצבים בהם השינויים נוחתים עלינו ללא הכנה. במצבים אלה, יש פוטנציאל למשבר. בדומה למערכת החיסון שלנו, שמתנגדת קודם כל לגוף זר עד שהיא מאבחנת אם הוא ידידותי או לא, כך גם לנפש שלנו יש נטיה להתנגד לשינוי עד שאנחנו תוהים על קנקנו. שינוי מהווה איום מיידי על הצרכים שלנו ולו מעצם העובדה שאנו לא יודעים להעריך אם הוא מיטיב איתנו או לא. הנפש צריכה להתארגן מחדש עם השינוי לפני שהיא מקבלת אותו.

מתי שינוי הופך למשבר

בכל שינוי יש תהליך של אובדן על המצב הקודם והסתגלות למצב החדש. ההתמודדות עם האובדן כרוכה בתהליך אבל שיש בו כמה שלבים: בשלב הראשון יש הכחשה, אחר כך כעס על השינוי, עצב ודכדוך ואז השלמה שמאפשר צמיחה מהמשבר והסתגלות למצב החדש. לעיתים אנו נתקעים באחד השלבים ולא מצליחים לעבור לשלב הבא בכוחות עצמנו כמו במצב שבו נשארים בשלב הדכדוך לאורך זמן. מצב זה מצריך התערבות טיפולית כדי לסייע למטופל לייצר תנועה במקום התקוע לשלב הבא.

אופן הטיפול

הטיפול במשבר כולל אבחון איפה נמצא התקיעות וסיוע למטופל להכיל את המצב ולייצר תנועה בו. לפעמים אנשים נשארים בשלב ההכחשה של השינוי ומסרבים להכיר בו. במקרים אחרים יש הצפה רגשית של כעס ועצב וקושי להכיל את הרגשות. מקרה נפוץ נוסף הוא הישארות במצב דכדוך לאורך זמן מעבר לדכדוך הטבעי שמאפיין הסתגלות לשינוי.דכדוך זה מאופיין באימוץ אמונות לא רציונליות שקשורות בשינוי. זיהוי מדויק איפה נמצא המטופל יסייע למטפל לתת מענה שיוכל לקדם אותו. בטיפול יהיה שימוש בכלים מהגישה הקוגניטיבית התנהגותי כגון זיהוי אמונות לא רציונליות ואיתגורן, הגדלת יכולת ההכלה של רגשות לא נעימים דרך טכניקות של מיינדפולנס, חשיפה הדרגתית לשינוי ועוד.