מיומנויות ניהול עצמי

המשאבים שלנו

ניהול עצמי זה למעשה ניהול המשאבים שלנו. יש לנו משאבים שונים שאנחנו לא תמיד מודעים לקיומם או לעובדה שאם ננהל אותם חיינו יהיו הרבה יותר משמעותיים ובעלי ערך. כשאומרים משאבים מיד חושבים על משאבים חומריים כמו כסף ונכסים. אבל יש ברשותינו מעבר לכך משאבים רבים נוספים. כמו תמיכה רשת הקשרים שלנו, המשאבים הרגשיים שלנו, הקוגניטיביים (אינטליגנציה, החוזקות, הריכוז) והפיזיים (בריאות וחוזק פיזי) וכמובן משאב הזמן. כל המשאבים הללו עוזרים לנו לממש את הצרכים שלנו ולחיות חיים מספקים ובעלי ערך. כשאנו לא מנצלים ביעילות את המשאבים שלנו אנו מגיעים למצבים של חוסר מימוש, דכאון, תקיעות ובלבול, חרדות, בדידות, תסכול ותחושה של חוסר הגשמה אישית.

יש מודעות גדולה יותר היום לניהול הכלכלי שלנו ואף לניהול הזמן שלנו. יותר ויותר יש מודעות גם לניהול המשאב הפיזי שלנו – איך לאכול בריא ולעשות פעילות גופנית ששומרת על הגוף כמשאב חזק וחסין שמכיל את הנפש ומשפיע עליה וכשלעצמו יכול לשרת אותנו במימוש הצרכים השונים. יש פחות מודעות לאיך לשמור על המשאבים הרגשיים והקוגניטיביים שלנו ואיך לפתח רשת חברתית תומכת. מיומנויות אלו נלמדות בטיפול.

מהן מיומנויות לניהול העצמי?

ניהול משאב הזמן – למעשה הזמן לא נתון לניהול. הוא משאב נתון. הזמן הוא קצוב ומתכלה גם אם אנחנו לא משתמשים בו ביעילות, בשונה מכסף שאותו אפשר לחסוך או ללוות. אנחנו יכולים לנהל רק את עצמנו מול הזמן. את המשימות שלנו. להחליט מה חשוב ומה דחוף, לתכנן, לבצע ולהפיק למידה מהביצוע. בניצול מיטבי של הזמן היומן שלנו יהיה מלא במשימות שהכי חשובות לנו.
ניהול המשאב הכספי – כסף מאפשר לנו הרבה חופש ובטחון ואפשרות לממש צרכים רבים נוספים. במצב האידיאלי היה רצוי שנשקיע את הכסף בדברים שהכי חשובים לנו. בפועל, בדומה למשאב הזמן, אנו מוצאים את עצמנו מבזבזים כסף על דברים שהם לא הכי חשובים לנו ובכך אנו חוטאים למימוש שלנו. מיומנויות לניהול כלכלי כוללות הוצאה מבוקרת ומסודרת על דברים שחשובים לנו באמצעות תכנון ובקרה. בנוסף לניטור אחר הוצאת המשאב הכספי באפקטיביות, ניתן להשקיע מחשבה גם באיך לייצר מספיק כסף שיתאים למימוש הצרכים שלנו.
ניהול משאבים קוגניטיביים – כאן נמצאים החוזקות שלנו, הריכוז, הכישורים, היכולת לקבל החלטות, לעשות הערכה ופרשנות רציונלית. בטיפול נלמד לזהות את החוזקות שלנו כדי שנוכל להשתמש בהן, לקבל החלטות ביעילות, לשמור על הריכוז שלנו ולפתח גישה אופטימית ורציונלית לחיים.
ניהול רגשי – ניהול רגשי משמעו היכולת להכיל את הרגשות שלנו מבלי לתת להם לנווט אותנו, במיוחד הרגשות הלא נעימים. נלמד איך להגדיל את המיכל הרגשי, לזהות רגשות, לבטא אותם, לזהות את הצרכים שמאחורי הרגשות, ולהתנהל ממקום רציונלי ובוגר.
● רשת הקשרים שלנו – תמיכה חברתית היא משאב חשוב מאין כמוהו. היכולת לשתף, להתייעץ, להיעזר חשובה מאוד לפתרון בעיות ולתמיכה במצבי קושי. נלמד איך להקיף עצמנו באנשים שמיטיבים עמנו.
המשאבים הפיזיים – המזון שאנו אוכלים, התחזוקה של הגוף, הדאגה לבריאות, כל אלה עוזרים לנו לשמור על הגוף כמשאב שמשפיע לטובה על הנפש שלנו ומסייע לנו לממש את הצרכים שלנו.