ייעוץ-ואימון-פסיכולוגי-בקריירה

מהו ייעוץ ואימון פסיכולוגי בקריירה?

ייעוץ קריירה הוא ייעוץ במהלך צמתים ומעברים במהלך חייו התעסוקתיים של האדם, החל מבחירת לימודים ומקצוע ראשון, דרך שינויי קריירה לאורך החיים, התמודדות עם פיטורין ועד פרישה. אימון בקריירה הוא סיוע בהגדרת מטרות בקריירה והתמודדות עם חסמים שונים בדרך להשגתן במהלך החיים התעסוקתיים כגון אימון לחזון, מציאת עבודה, ניהול זמן, תקשורת בינאישית וניהול יחסים בעבודה ועוד.

תהליכים אלו מועברים על ידי פסיכולוגים שעברו הכשרה של טיפול, ייעוץ ואימון. ייחודם הוא בכך שיש בהם שילוב היבטים מעשיים כגון עידוד לפעולה, רכישת מיומנויות וקבלת החלטות יחד עם היבטיים מעמיקים יותר כגון הבנה של פחדים והתגברות עליהם או טיפול בדפוסי חשיבה מקבעים. התהליכים ממוקדי מטרה ולרוב קצרי מועד אך מעמיקים בעת הצורך אם מתגלה חסם שמעכב את ההתקדמות.

הן בייעוץ והן באימון המטופל יהיה פעיל וינתנו תרגילים בין המפגשים. המטופל יקבל במפגשים כלים שונים שיסייעו לו להגיע להחלטה או להגיע למטרה. המטפל ישתמש במגוון כלים ייעוצים, טיפוליים ואימוניים לפי הצורך.

תהליך של ייעוץ קריירה

בייעוץ קריירה כמה שלבים. בשלב הראשון תהיה חקירה משותפת של מרכיבי הזהות התעסוקתית של המטופל: מיפוי תחומי עניין תעסוקתיים, חוזקות, חסמים, צרכים וערכים. בשלב השני תיפתחנה אפשרויות המתאימות למרכיבי הזהות והמטופל יחקור על המקצועות והתפקידים בכלים שונים. השלב השלישי הוא שלב קבלת ההחלטה והשאיפה היא לבחור במקצוע/תפקיד שמאפייניו יהיו בהלימה עם אישיותו של המטופל.

בייעוץ לקבלת החלטה תעסוקתית המטופל ירגיש שהמודעות העצמית שלו לגבי מה מתאים לו תעלה במהלך הייעוץ וכך גם הידע שלו וההיכרות עם המקצועות השונים. הוא יקבל כלים לקבלת החלטה ובתום הייעוץ הוא יקבל החלטה ממקום שלם וידע בדיוק מאיזה שיקולים עשה את הבחירה.

אורך הייעוץ משתנה כתלות במורכבות הדילמה התעסוקתית אך בממוצע התהליך אורך כ-5 מפגשים.

אימון פסיכולוגי תעסוקתי

באימון יוגדרו תחילה הצורך והמטרה של האימון. לאחר מכן, ימופו החוזקות והחסמים בדרך להשגת המטרה. החסמים עשויים להיות קוגניטיבים (דפוסי חשיבה לא פונקציונליים), התנהגותיים (הימנעויות או מיומנויות שחסרות) או רגשיים (פחדים וחרדות). ביתר הזמן המטופל יקבל כלים שונים להתגברות על החסמים ויתרגל אותם עד שישיג את המטרה.

בתהליך זה המטופל יתמקד במטרות מסוימות ויחתור להשיג אותם בעזרת המטפל. החוויה של המטופל במהלך האימון תהיה של מיקוד, תחושת מסוגלות והישג. בתום האימון המטופל ישיג את המטרה שלשמה הגיע ויחליט אם ברצונו להציב מטרה חדשה או לסיים את האימון.

האימון אורך בממוצע כ-15 מפגשים אך משתנה לפי הצורך כתלות במידת המורכבות של החסמים.

למי זה מתאים?

ייעוץ ואימון פסיכולוגי בקריירה מתאים לאנשים הנתקלים בקשיים בשלבים שונים בקריירה: בחירת מקצוע ראשון, מעברי קריירה, מעבר משכיר לעצמאי ופתיחת עסק, התמודדות עם פיטורים, קושי להחזיק מעמד בעבודות, בעיות ביחסים בעבודה, למידת מיומנויות שונות, בנית חזון, פרישה, התמודדות עם קריירה והורות ועוד.

אני מאמינה שמימוש וגיבוש תעסוקתי הם בעלי חשיבות עליונה בחיינו מאחר שהם מאפשרים לנו לחוש תחושת הגשמה ומשמעות בחיים ומשפיעים על תחושת הרווחה שלנו. כמו כן, הם מספקים לנו צרכים רבים נוספים כמו הצורך בבטחון, הערכה, שייכות וכבוד. סיפוק צרכים אלו יפנה אותנו להשקיע ולממש גם תחומים אחרים בחיינו כמו זוגיות, משפחה, חברים ועוד.