מיינדפולנס

בתקופה האחרונה המילה מיינדפולנס נהייתה טרנדית וכל פסיכולוג שרוצה להראות שהוא קצת בעניינים מספר שהוא מטפל דרך מיינדפולנס. אז החלטתי לכתוב כמה מילים עליה מאחר שאני מאוד אוהבת אותה. למעשה זו גישה בודהיסטית עתיקת ימים שבשנים האחרונות נכנסה למיינסטרים של הפסיכולוגיה. הכרתי אותה עוד לפני שהפכתי להיות פסיכולוגית בריטריט של ויפאסנה לפני 15 שנה. כיום המיינדפולנס נמצאת בשימוש בגישות הכי חזקות בפסיכולוגיה: בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, בפסיכולוגיה החיובית, בגישות דינמיות מסוימות ואף יש תואר שני בטיפול מבוסס מיינדפולנס.

אז מה זה בכלל?

פירוש המושג מיינדפולנס הוא קשיבות להווה. להיות קשובים לכל רגע ורגע בחיינו. אפשר לתרגל מיינדפולנס דרך תחושות, מראות, מגע, צלילים – לכל מה שחושינו קולטים וכן לזרם התודעה שלנו. יש טכניקות רבות ומגוונות לתרגול מיינדפולנס – דרך מדיטצית ויפאסנה בה מתבוננים בתחושות בגוף או בנשימה, בהקשבה לשיר, באכילה איטית ומודעת, בהליכה, בשטיפת כלים, בשיחה, במגע ולמעשה בכל רגע ורגע אפשר לתרגל מיינדפולנס.

משמעות הזמן

הזמן הוא אחד המשאבים הכי יקרים שיש לנו. אולי הכי יקר. בכל יום אנו מקבלים הקצבה של 86,400 שניות בחשבון הזמן שלנו. היתרה אינה עוברת מיום ליום. אי אפשר לצבור זמן או להלוות כמו כסף. זמן שלא ניצלנו בחכמה הולך לאיבוד ולא ישוב עוד. תחושת ההחמצה על זמן שלא נוצל כראוי עלולה להיות קשה, במיוחד אם היא בסוף החיים.
ובכל זאת, חלק גדול מהזמן שלנו אנו עסוקים בעתיד: בדאגות ופחדים מהעתיד להתרחש ובתכנון יתר. הדבר הכי טוב שנוכל לעשות עם העתיד הוא לתכנן חזון ומטרות שיתוו לנו את הדרך בהווה. מטרות אלו חשובות מאחר שהן כלי שמסייע לנו לחיות את הערכים שלנו, לתת מענה לצרכים שלנו ומסייעות לנו לחיות בהווה את מה שחשוב לנו. בכך הן הופכות את חיינו לבעלי משמעות. תכנון והכנה למכשולים בדרך יסייעו לנו להתמקד רוב הזמן בדרך, קרי בהווה.
לעיתים אנו עסוקים יתר על המידה בעבר: בהתרפקות יתר על העבר או בהלקאה עצמית, התחשבנות עם עצמנו וניתוח יתר שמובילים לתחושות אשמה חסרות תועלת ולתחושה שאנו קורבנות של הנסיבות. הדבר הכי טוב שנוכל לעשות עם העבר הוא לקחת אחריות ובעלות עליו וללמוד ממנו – מההצלחות ומאי ההצלחות כדי להתפתח בהווה. וגם להתענג על חוויות טובות שהיו לנו שמעוררות שוב מצב רוח טוב.

משמעות ההווה

וכך, מעט מאוד אנו חיים באמת בהווה וממצים כל רגע ורגע וחיים את החוויה במלואה. מי שחי באמת בהווה פחות מוטרד מהעובדה שהחיים לא נצחיים כי הוא ממצה את החוויה וכשמודעים לכל רגע ורגע נראה כאילו הזמן מתארך. למעשה, הזמן היחיד שברשותינו הוא ההווה. העבר כבר חלף והעתיד לא ידוע. באנגלית למילה הווה PRESENT יש עוד שתי משמעויות. אחת היא נוכחות. נוכחות בהווה. נוכחות בחיים. השניה היא מתנה. כי לחיות בהווה זו אכן מתנה שאנו נותנים לעצמנו.

למי זה מועיל?

גישת המיינדפולנס מועילה לכולנו מאחר שהיא עוזרת לנו למצות כל רגע ורגע בחיינו ובכך לחיות חיים של מיצוי. כשמתרגלים מיינדפולנס באופן עקבי זה משפר את הריכוז ועוזר להתמקד במה שחשוב באותו רגע גם אם יש הסחות דעת. לכן, אנשים עם הפרעות קשב יכולים להיתרם במיוחד מתרגול גישה זו. מיינדפולנס רלוונטית גם מאוד לאנשים עם חרדה ומחשבות טורדניות. במצבים בהם אין לנו שליטה כמו עם מחשבות טורדניות שעולות מהלא מודע ללא הזמנה נוכל להפנות קשב למה שחשוב לנו באותו רגע. גישה זו מיושמת היום גם בבתי ספר, בבתי כלא ובטיפולים מגישות שונות.